1380 року відбулась відома битва на Куликовому полі між військами Мамая і московського князя Дмитра Донського у боротьбі за титул великого князя, яка закінчилась чудовою перемогою російської раті над головними силами мамаєвої орди. Продемонстрована на Куликовому полі міць загальноросійського виступу ще більше зміцнила значення Москви як центра національного об’єднання в боротьбі за звільнення від татарської залежності. Ця битва набула всесвітньо-історичного значення, що дало поштовх до повної ліквідації Золотої Орди і звільнення від татарського ярма Русі і народів Східної Європи. Куликовська битва стала прикладом національно-визвольної боротьби. Вона вплинула на розвиток народного руху проти турецьких і німецьких загарбників у країнах західних і південних слов’ян. Велика заслуга в організації битви належить Дмитрові Донському, великому російському полководцю.
Він надавав великого значення моральному фактору, як одній з умов перемоги. Велике полководницьке мистецтво, вміння підбирати військових керівників, дбайливе відношення до військової сили й особиста хоробрість — от що відрізняло Дмитра Донського. Його тактика носила наступальний, ініціативний характер.
В експозиції представлений триптих «Осяяні світлом Перемоги» нашого видатного земляка, народного художника СРСР, лауреата Державної премії СРСР та Міжнародної премії ім. М. Шолохова, дійсного члена Російської Академії мистецтв Петра Оссовського. Триптих був написаний до 600-річниці Куликовської битви. Саме тоді, у 1980 році, Петро Оссовський звернувся до історичної тематики.
Центральною частиною триптиху – є Московський Кремль. Художник зображує центральну частину триптиху «Золотий Кремлівський пагорб», як вічний, непорушний національний символ, серце країни. На картині вечірній пейзаж, осяяний золотим світлом заходу сонця. Дзвіниця Івана Великого об’єднує інші верхівки кремлівських соборів, символізуючи істинний дух Росії.
Ліва та права частини триптиху – Дмитро Донський на Куликовому полі і Переможний травень – ілюструють важкі, переломні етапи історії. Оссовський вибрав дві історичні події, які вплинули на хід світової історії. На лівій частині зображена різко піднята рука з факелом, воїн, який підіймає пораненого князя, що не випускає меч з рук під час жорстокої битви.
Тетяна Ащеулова – науковий співробітник відділу
Кіровоградського обласного художнього музею –
картинної галереї Петра Оссовського «Світ і Вітчизна»